Als de zomermaanden weer aanbreken (of je gaat op vakantie naar een warm land) kan het erg warm zijn met misschien zelfs wel tropische dagen. Je hardlooptrainingen of wedstrijden moet je dan vaak flink aanpassen zodat je lichaam geen ‘onnodig’ grote klappen hoeft te verwerken. Hieronder staan wat tips voor hardlopen in warm weer die je kan gebruiken. Belangrijkste is luister altijd naar je lichaam en raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Tijdens het hardlopen

Ben je toch van plan om te gaan hardlopen als het buiten erg warm is. Loop dan vroeg in de ochtend of laat in de avond, dan is de temperatuur vaak een stuk lager. Geen ochtendmens? Loop dan in de schaduw zoals in het bos, het is door de bomen flink koeler. Probeer ook zo min mogelijk op asfalt te lopen, asfalt kan veel ‘extra’ warmte afscheiden.

Draag lichte en luchtige kleding, dus geen zwarte (donkere) kleding, dit absorbeert de warmte. Vocht (zweet) moet goed kunnen verdampen. Loop je in de brandende zon, draag dan een pet of zonneklep zodat de zon niet direct op je hoofd schijnt. Vergeet niet voordat je naar buiten gaat om je goed in te smeren met zonnebrand crème en een zonnebril kan ook handig zijn tegen licht weerkaatsing.

Je lichaam is niet gewend om in erg warm weer te presteren las als het nodig is een paar keer een pauze in en/of kort je training wat in. Als het echt te warm is loop dan niet, het kan een negatief effect met zich mee brengen. Een paar dagen niet lopen: daar gaat de conditie niet direct van achteruit. Je kan altijd nog op een loopband lopen in een sportschool waar het koeler is.

Na het hardlopen is het belangrijk dat je zo snel mogelijk “nieuwe” droge kleding aantrekt en dat je je lichaam geleidelijk laat afkoelen, neem dus niet direct een koude douche. Een warm bad nemen na het hardlopen kan je prestaties in de warmte verbeteren, zo blijkt uit een Brits onderzoek.

Als er met een hartslagmeter gelopen wordt moet er rekening gehouden worden met het feit dan in erg warm weer de hartslag 5- 15 slagen hoger kan liggen dan normaal. Schrik daar dus niet direct van.

Drinken

Tijdens het hardlopen in warm weer is het belangrijk dat op tijd drinkt. Als je dorst hebt tijdens het hardlopen dan ben je te laat en kan het niet goed en niet op tijd worden aangevuld. Drink voor, tijdens en na het hardlopen, na elk kwartier ongeveer 200 ml en na afloop genoeg om het aan te vullen. Maar maak het ook niet te gek en drink ook weer niet te veel, niet meer dan 1 liter in het uur, het lichaam kan het dan niet meer verwerken. Wees zuinig met koffie, thee en alcohol bij warm weer. Kramp, met name in de kuit spieren, is een gevolg van vochtverlies .

Laatste tips

Neem altijd een telefoon mee en laat weten waar en welke route je loopt. Zo ben je altijd bereikbaar en kan je zelf om hulp bellen als dit nodig is. Je hebt handige apps die ook in real time laten zien waar je aan het hardlopen bent.

Laatste maar misschien wel de belangrijkste tip! Luister altijd naar je lichaam, lopen in warm weer kan voor iedere loper anders uitpakken dit is afhankelijk van:

  • loop je veel of weinig.
  • bouw van het lichaam.
  • wel of geen luchtweg klachten, hartklachten etc.

Last van hooikoorts? Bekijk hier dan de tips voor hardlopen en hooikoorts!

Als je ergens last van hebt neem dan altijd iets mee met belangrijke informatie (wat je hebt en wat voor medicatie je gebruikt etc.). Neem altijd eerst contact op met je (huis)arts voordat je gaat hardlopen in erg warm weer.