Als beginnende hardloper is het natuurlijk altijd handig om wat tips te krijgen. Op internet en in boeken zijn tal van tips te vinden over hardlopen. Ook kan je je aanmelden bij een atletiekvereniging waar je de nodige hardlooptips krijgt van de hardlooptrainer.

Hieronder zijn een aantal basis hardlooptips voor de beginnende hardloper beschreven die je goed op weg kan helpen en het plezier van hardlopen vergroot.

Hardloopschoenen en een realistisch doel

Dit zijn misschien wel de twee belangrijkste tips. Goede hardloopschoenen zijn erg belangrijk voor hoe je je voelt tijdens het hardlopen. Lopen de schoenen wel fijn? En hardloopschoenen kunnen blessures voorkomen. Ga niet beginnen met hardlopen op oude schoenen die al jaren in je kast liggen, maar ga naar een goede hardloopwinkel en laat je goed informeren. Neem hier echt goed de tijd voor.

Koop geen schoenen die je alleen maar mooi vind en niet lekker zitten, hardloopschoenen moeten lekker en goed zitten. Maak een testloopje op de schoenen om zeker te zijn hoe ze aanvoelen tijdens het hardlopen. Luister naar je lichaam, sommige houden (of hebben deze nodig) van hardloopschoenen die een goede demping hebben. Sommige hardlopers zweren op de Barefoot hardloopschoenen zonder enige demping.

Als je gaat beginnen met hardlopen is het een goed idee om een doel te hebben, dit kan van alles zijn. Een vijf kilometer wedstrijd lopen. 15 minuten achter elkaar kunnen hardlopen zonder te stoppen of om bijvoorbeeld af te vallen. Met een doel werk je ergens naar toe en houd je het langer vol. Kies wel een realistisch doel voor jezelf anders is de teleurstelling groot en de kans dat je verder gaat met hardlopen kan kleiner worden.

Tip: Start to run met Evy Gruyaert is een mooi boek om je op weg te helpen, ook zit er de populaire bijbehorende podcast bij.

Nog meer tips voor de beginnende hardloper

Als je als doel een wedstrijdje uitlopen hebt, ga dan samen met vrienden en/of familieleden hardlopen. Schrijf je samen in voor dezelfde wedstrijd en train samen, zo wordt hardlopen nog leuker.

Luister altijd naar je lichaam, bij pijn moet je altijd naar het lichaam luisteren, leer hier zeker mee om te gaan. Wandelen is ook goed als je niet meer kan rennen. Bij (ernstige) blessures is het handig om dit te laten behandelen en goed je rust te pakken. Ga pas weer op pad als je helemaal fit bent en neem een stapje terug. Ga niet verder waar je voor de blessure was in je training anders ben je zo weer terug bij af. Als je niet zeker bent van je conditie, dan is het verstandig om een test te doen bij een sportcentrum.

Doe ook een goede warming-up, zo kan je lichaam goed wennen aan wat er komen gaat in je training. En gebruik een hardloopschema die goed bij jouw doel past. Op internet zijn zeer veel schema’s te vinden die je kan gebruiken, er zijn ook tools die je kan gebruiken voor een hardloopschema op maat.

Loopkleding is voor iedereen verschillend, de één loopt graag in ene flitsend fel pakje van Nike en de ander loopt graag in een heel kort broekje en een shirtje. Toch is het wel goed om te kijken naar kleding, zeker bij extreem koud of warm weer. Een vakje in je broek of shirt is ook handig, zo kan je sleutels, ov-chipkaart en wat geld meenemen voor als je dit nodig zou hebben onderweg, je weet nooit wat er kan gebeuren onderweg.

Naast het hardlopen kan je ook wat aan krachttraining doen. Doe wat oefeningen voor je bovenlichaam, zo breng je het lichaam meer in balans. Door het hardlopen worden bepaalde spiergroepen sterker en groter.

Als laatste tip: zorg goed voor je lichaam, eet/drink genoeg en gezond, zo kan je lichaam goed herstellen na een training en maak je je lichaam weer klaar voor de volgende.