Hardlopen en hooikoorts kunnen een groot probleem zijn voor veel hardlopers. Als bloemen, planten en bomen weer langzaam beginnen te bloeien kan dit voor problemen zorgen tijdens het hardlopen als je gevoelig bent voor de pollen (hooikoorts). Door eventueel aanhoudend droog voorjaarsweer komen steeds meer pollen van bomen in de lucht. Tijdens die dagen is er meer kans dat je last krijgt van hooikoorts.

Zo’n 10% tot 20% van alle Nederlanders en Belgen hebben last van hooikoorts. Zij hebben onder andere klachten aan de neus, keel, oren en ogen. Ook hebben zijn vaak last van jeuk, hoesten, huid en longklachten.

Hooikoorts is seizoensgebonden en de klachten komen voor in de bloeitijd van planten, grassen en bomen. De pollen (stuifmeel) worden door de wind vervoerd en komen in de lucht die je als hardloper weer inademt. Dit brengt weer klachten met zich mee bij hardlopers die hier gevoelig voor zijn en kan het hardlopen beïnvloeden en vaak lastig maken.

Als je gaat hardlopen en je hebt last van hooikoorts

Het beste is om vroeg in de ochtend te gaan hardlopen (behalve op het platteland daar is de concentratie pollen in de ochtend het grootst). Of na een regenbui, dan zijn er minder pollen in de lucht. Loop zo min mogelijk op droge, warme en winderige dagen, dan zijn er meer pollen (stuifmeel) in de lucht.

Bedenk ook goed waar je gaat hardlopen. Plaatsen met veel bossen en grasvelden zijn geen goede plekken om hard te lopen. Aan zee en in de bergen (goed voor de vakantie) zijn geschiktere plaatsen, hier zijn minder pollen in de lucht.

Als je klaar bent met je trainingsrondje of hardloopwedstrijd, neem dan voldoende rust zodat de weerstand weer op peil komt of blijft.

Wat kan je beter wel en niet eten?

Om de klachten van de vrij gekomen histamine te verminderen kan je antihistaminica (hooikoorts tabletten) slikken, maar je kan ook op je voeding letten. Aardig wat voedingsproducten bevatten histamine en dat wil je natuurlijk niet hebben als je er al last van hebt. Probeer in de hooikoorts tijd de volgende  producten even niet te eten:

Vlees/vis en zuivel

Groente en fruit

varkensvlees basilicum
lamsvlees avocado
oude kaas aardbeien
schimmelkaas grapefruit
yoghurt champignons
garnalen citroen
makreel paprika
zalm pindakaas
tonijn tomaten
melkpoeder munt

Ook het drinken van alcohol zoals bier en wijn is niet aan te raden, bier en wijn bevatten erg veel histamine.

Er zijn ook producten die je beter wel kunt eten als je last hebt van hooikoorts:

Producten die je beter wel kan eten

azijn
bieslook, laurier, oregano, rozemarijn
appelstroop
uien
volkoren-, bruin-, rogge- en zuurdesembrood
honing
bruine en witte bonen
koffie
thee

Ga voor een volledige lijst met producten naar Antihistamine.nl.

Kleding en medicijnen

Draag tijdens het hardlopen altijd een (zonne)bril om je ogen te beschermen en was na het hardlopen direct je kleding, pollen hechten zich makkelijk aan kleding en daardoor kan je later alsnog een allergische reactie krijgen.

Raadpleeg altijd een arts die medicijnen kan voorschrijven om klachten te voorkomen of te verminderen als de ‘gewone’ neusspray of andere hooikoorts medicijnen niet helpen. Kijk op de site van de Dopingautoriteit of de medicijnen op de dopingslijst staan.

Als laatste tips geven we mee dat het beste is om altijd andere prikkels zoals, temperatuurwisselingen, tocht, afkoeling, parfum, chloor, tabaksrook en andere prikkelende stoffen te vermijden. Kijk ook eens regelmatig op de site van Pollennieuws en heb je te veel klachten of is het buiten te erg om te gaan hardlopen, dan kan je altijd nog in de sportschool gaan hardlopen op een loopband.


Er is ook een speciale app van Pollen Nieuws, download de app gratis:

google playstore